Голяма част от тези материали са публикувани в разширен вариант в личната ми страница:

http://www.poptolev.eu

събота, 17 юли 2010 г.

ПАНАГЮРСКИ ТУТМАНИК

                    


ПАНАГЮРСКИ ТУТМАНИК.


Една моя мечта се сбъдна. Този тутманик го правеше баба ми в детските ми години. Нека не ви разказвам за тумбата дечурлига зяпнали я с възхита, как върти тестото в ръцете си, после как го разтегля и т.н. После всичко се изгуби някъде в спомените, докато тия дни не намерих рецептата и начина за приготвяне и разбира се веднага се захванах да си върна детските спомени.

И така необходими са ви:
- 1 килограм брашно;
- 500 ml хладка вода;
- 1 ч.л. сол;
- 1 с.л. оцет;
- 1 с.л. олио (за тестото);
- 300 гр. сирене;
- 125 гр. краве масло;
- 100 ml олио.

Разтопете 100 гр. масло и 100 ml олио и ги оставете да се охладят. От брашното, водата, солта, оцета и една супена лъжица олио замесете меко тесто. След това го разкъсайте на около 10-на топки. В някои рецепти ще прочете за 20 топки в други за не знам колко си, обаче да ви кажа колкото ви се играе толкова направете.





Поставете топката с тесто между двете си длани и започнете да правите кръгообразни движения. Така тестото се доомесва и оформя като топка.



 Доомесените и оформени топки натопете в сместта от масло и олио и оставете около    15 -  20 минути да се отпуснат.



Вземете една от топките и с леко приглаждане с намаслени ръце я "разтеглете". Ако сте свикнали да разтегяте с пръсти, направете го по вашия начин.



Разточете сравнитетелно тънка кора. И да се накъса не се притеснявайте, това въобще не е фатално.


Поръсете разтеглената кора със сместта от масло и олио, в която са престояли корите и поръсете със сирене.



Започнете да сгъвате кората на пакет. Първо от едната страна.







      После от другата.


После отгоре и отдолу. Обърнете внимание, че горе в дясната част на снимката вече стои готова намазаната с масло хартия за печене, в която ще изпека тутманика. Прехвърлете временно "пакетчето" там и се захванете със следващата кора.




Като разтеглите и поръсите с масло и сирене следващата кора, поставете върху нея "пакетчето" от предходните кори с дъното нагоре" и започнете и тази кора да я затваряте като пакет. Така постъпете с всичките кори.


Като привършите с корите прехвърлете цялата бохча (пакет) от корите заедно с хартията за печене в тавата и с ръце я "разпънете" да заеме цялото пространство.





Накрая "набучете" парченца масло отгоре.


Печете тутманика на 200 градуса първо отдолу за около 20 минути. После пуснете и отгоре и отдолу и печете докато се зачерви хубаво.



Приятен апетит.





           

45 коментара:

  1. Имам един въпрос - става ли мазничко ? И ако става мазно дали може да се намали количеството мазнина, без да се опропасти рецештата ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Mazno ili postno,vapros na vkus mlado momice.
      Dijado Pop obica mazni banici i tavi ot bel hleb.
      Ama ot men zapomni cado,s trici majmuni ne se hranijat. Dedo ti Pop.

      Изтриване
  2. Да ти кажа не ми се видя мазен.

    Ами иначен на мен специално ми отиде някъде между половината и две трети от мазнината и ми остана.

    Та ... :

    - вместо да топиш корите в мазнината ги намажи с разтопено масло и олио (1:1), подреди в чиния и ги покрий с кухненско фолио да не хващат кора по време на отпускането;

    - при ръсенето на разточената кора си намали мазнината по свой вкус.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен18 юли 2010 г., 7:21

    По- добре не намаляй мазнината, няма да се изпече. Това е тесто без мая, то се изпича посредством загряването на мазнината между корите. Ако нея я няма или не е достатъчно, остава сбито и неизпечено. По- скоро след изпичането, докато е горещ тутманика, ако плува мазнина в тавата, можеш да я излееш и така тя изчезва, но докато се пече си трябва.

    ОтговорИзтриване
  4. Ох блазе на баба Хаджийка! Благородна завист се загнезди в мен! Благодаря дядо Хаджия за споделената рецепта. Толкова е впечатляваща снимката, че не знам как ще се удържа в тия горещини...
    А колкото до мазнината смятам, че ако е в повече може да се отлее накрая на печенето /поне аз винаги така правя/

    ОтговорИзтриване
  5. Чудесна рецепта, представяне и снимки.
    Благодаря и хубаво лято, Диана

    ОтговорИзтриване
  6. Уникална рацепта! Досега не съм я срещала. Хиляди благодарности и сърдечен поздрав!

    ОтговорИзтриване
  7. Дядо Хаджия, имаме вила в Стрелча, която е на 14 км от Панагюрище и според тамошните хора, рецептата си е на стрелчански тутманик, а не на панагюрски /разбира се, може да се спори дълго/
    Абсолютно по същата технология се прави, само дето освен оформянето на пликчета, има и още едно, просто се налагат корите помежду им с мазнина и сирене. После внимателно се подгъват краищата навътре, за да не стърчат и най-вече - прави се дупка с пръст в средата и там се налива мазнината.
    Между впрочем аз 2-3 пъти съм се пробвала да го правя и все получавам болки в кръста от толкова работа /шегичка, нещо не намирам емотиконите/
    И още нещо, някой питаше напред не може ли да се намали мазнината, е не може, то това е вкусното на тутманика!!! Ако не искате мазно, просто не го правете!
    Между впрочем това е най-големият деликатес в Стрелча и е голяма чест да са ти приготвили тутманик домакините.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кливия, този дето е показал Тошко си е Панагюрски, а твоя дето го описваш ти е Стрелчански. Не виждаш ли, че има разлики в рецептата :))))

      Изтриване
    2. Mi mnogo pozdravi ot grad Panagijuriste,to v Strelca,gaskite sa vatre,gaskite panagijurski vanka.V Strelca petlite nosjat velikdensi Jaica.

      Ot dedo vi vladika Nikolaj.

      Изтриване
  8. ааааа, не знаех, че част от мазнината остава. щом е така, значи няма да стане мазно. в събота или неделя ще я пробвам. Благодаря !

    ОтговорИзтриване
  9. Прекрасно изпълнение! Браво!
    А колко вкусно изглежда... :)

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте!
    Много харесвам вашия блог и искренно съжалявам, че прекратявате публикациите си тук.
    Днес, докато го разглеждах попаднах на тази публикация.Не бях правила отдавна този тутманик.Моята рецепта е малко по-различна,но съм убедена, че и по този начин се получава страхотен тутманик.
    Благодаря Ви за подсещането!

    ОтговорИзтриване
  11. Да живее Панагюрище!!! Това е най-вкусната рецепта на света...:)))

    ОтговорИзтриване
  12. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  13. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  14. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  15. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  16. Ние го правим по същия начин единствената разлика е, че накрая отгоре го намазваме с един жълтък за да стане златист.

    ОтговорИзтриване
  17. искам да го пробвам и след малко го почвам. а дали не може 200мл олио вместо с масло и олио.споделете опит

    ОтговорИзтриване
  18. Направо нямам търпение да го пробвам,но в момента имам много малко сирене и се чудя дали да търся отворен магазин и да го захващам.Браво Тошкоооооооооо!!!Поздрави на всички!

    ОтговорИзтриване
  19. ehooo tova ne e panagiurski a STRELCHANSKI tutmanik , stiga ste si prepisvali chujdi ne6ta

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. този тутманик се прави в Панагюрска област,не спорете за глипости....Имам баба в с.Елшица,и там се прави по същият начин *)

      Изтриване
  20. Благодаря за рецептата. Моята баба беше също от Панагюрище и правеше точно такъв тутманик. Мислех, че никога вече няма да открия рецептата и няма да вкуся този чудесен тутманик.

    ОтговорИзтриване
  21. ne znam da li se pravi tozi tutmanik v Strelcha,no v Panagiurishte se pravi i ot moiata baba i e mnogo vkusen,a Strelcha e obshtina Panagiurishte,taka che ne se karaite.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Стрелча е ОБЩИНА Стрелча от 40 г. и отгоре, така че си сверете часовника, моля!(*_^) Изобщо, ако се отнася към нещо, то влиза в границите на Пазарджишка област!!!

      Изтриване
  22. Сърдечно благодаря за рецептата върнах се в ранните си детски години , баба ми почина преди 17 години, аз бях само на 9 и с нея си отиде и вкусният тутманик ... до днес . Разпитвах кого ли не за рецептата без резултат радвам се , че най-накрая
    я намерих !

    ОтговорИзтриване
  23. Корените на мама са от Стрелча и в много случай съм чувала да се спори дали тутманика е Стрелчански или Панагюрски,но за мен това е без значение,аз се научих да го правя от моята баба.
    Страхотен е...

    ОтговорИзтриване
  24. I AZ GO NAPRAVIH,STANA MNOGO SPOUCHLIV,I NE BESHE HICH MAZEN.BLAGODARQ ZA RECEPTATA.

    ОтговорИзтриване
  25. Strelchanskiat tutmanik e istitucia:-) Ste me razbere vseki koito e svurzan s tozi krai! Blagodarya za receptata!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Strelchanskiat tutmanik e institucia iskah da kaja!:-)

      Изтриване
  26. Милена Стойчева2 януари 2013 г., 14:12

    Здравейте!Аз съм старозагорка,но майка ми е стрелчанка.Когато реших да намеря тази рецепта бях приятно изненадана,че сте се постарали да опишете с най голяма подробност тутманика,който обожаваме цялото семейство.Благодаря Ви,а за вкуса ....нямам думи.Страхоен!

    ОтговорИзтриване
  27. Здравейте! днес една приятелка ми разказа за тази рецепта - пробва тутманика в провинция и и хареса. Търсех в нета по-подробно описание за тутманик без мая и яйца, намерих го тук - за което много благодаря!

    ОтговорИзтриване
  28. Здравейте!Аз съм от Панагюрище и искам да ви кажа ,че това е любимото ми ястие,което мама винаги ми правеше,когато съм си у дома.Опитайте тази рецепта и наистина няма да съжалявате.Страхотна презентация.Благодария,че има млади хора,който ценят и пазят традицийте от моя роден край

    ОтговорИзтриване
  29. Пробвах рецептата, но нещо обърках в печенето. Не стана това което очаквах(( може би следващия път. Да попитам - в началото в затоплена или в студена фурна се слага .

    ОтговорИзтриване
  30. Много съм изненадана че без мая или друг набухвател сте постигнали такъв невероятен резултат.Наистина впечатляващо!УБЕДЕНАсъм че и на вкус е много добро!Мария

    ОтговорИзтриване
  31. от Панагюрище сме и живеем на Тенерифе толкова далече но като го направим все едно сме си удома разликата при при нас е че слагаме 500гр сирене и 400гр масло и след изпичането в средата забождаме здравец ммммм на това му викам класика

    ОтговорИзтриване
  32. получи се прекрасно, тайната е в добре омесеното тесто :)

    ОтговорИзтриване
  33. Това си е баш панагюрски тутманик,стрелчани да не го преписват за техен,но този тутманик се прави по панагюрския край. Оригиналната рецепта си е тази. Кой какво ще да ви казва. Така се прави и да ви е сладко.

    ОтговорИзтриване
  34. Тутманика е панагюрски, но го правим и ние в с. Оборище. Мазнината му е точна, след изпичането веднага я отливам. Такъв трябва де е -мазничък, това му е "убостъ"-хубоста. Листата му се делят като на баница, пак мазничка.


    ОтговорИзтриване
  35. майка ми е от С трелча и детството ми мина там.Аз вече съм баба,но моята баба почина преди 3години и от тогава не съм ходила там,защото ми е много мъчно за нея,но с тази рецепта ме върнахте назад в годините когато тя милата го правеше винаги като и ходихме на гости.не съм го правила,но ще се пробвам да го измайсторя в нейна чест и дано ме види от някъде и да е доволна.Не се карайте за произхода му,а си го правете,спомняйте си с умиление за онези места и яжте с удоволствие!

    ОтговорИзтриване
  36. Ми и аз да кажа, че съм доволна, че намерих хубава рецепта за тутманик. Благодаря ви! На същия тутманик в Копривщица му казват "копришки тутманик". Аз съм от там и майка ми го прави, както и нейната майка го е правила, и нейната баба и т. нат. Богат си е на мазнина и сиренето, по стара рецепта трябва да е овче. Знаете, Копривщица е била известна със скотовъдството, с многото животни и продукти, които се добивали от тях. Та затова копришкия тутманик е по-мазничък и богат на сирене. Днес ще пробвам ;)

    ОтговорИзтриване
  37. А пък аз съм от Стрелча и там му казваме стрелчански тутманик.Може би тези три града се намират много близо един до друг и всеки си го кръщава както си иска.Но наистина е много вкусен и топъл и после като поистине.

    ОтговорИзтриване
  38. TOVA E DARPANA BANIZA,NE E VAJNO IMETO I OT KADE E,VAJNOTO E KOLKO E VKUSEN...MMMMM

    ОтговорИзтриване