Голяма част от тези материали са публикувани в разширен вариант в личната ми страница:

http://www.poptolev.bg

събота, 9 януари 2010 г.

Да си направим козунак.

Рецепти за козунак мното. Затова няма да давам такава. Тук ще опиша само технологията. Аз за месене ползвам машината за печене на хляб. Програмата за месене и втасване ми върши чудесна работа и ми е незаменим помощнки за месене. Всъщност отдавна спрях да ползвам машината с готови програми. Винаги съм комбинирал програмата за месене и втасване и тази за печене.

И тъй като моята машина няма настройки за подгряване, аз първо я включвам на програма за печене за 3-4 минути да се загрее.

1. Сипвам предвиденото мляко, 1 супена лъжица от предвидената захар, натрошвам маята (ако ползвам пресована жима мая) и брашно толкова колкото да се получи много гъста каша. И така оставям маята да се активира много добре, докато се получи ето такова състояние:



2. Разбивам хубаво захарта с яйцата, докато захарта се разтвори хубаво.




3. Разтопявам си мазнината (в случая ползвам масло, но предпочитам да работя повече със свинска мас при козуваците.






4. Три таблетки витамин С се поставят между един лист хартия и се натрошват до смилане:



5. След като се получи така нареченето заквасено тесто (маята се активира) добавям яйцата и захарта, отгоре сипвам по-голямата част от брашното, отгоре витамин С, солта и ванилията. И пускам програмата за месене. След като премине първото премесване преди програмата, я изключвам.

6. Пускам програмата за второто премесване и започвам да добавям предвидената мазнина лъжица по лъжица докато се поеме от тестото хубаво. Оставям и второто премесване по програма да си приключи.

7. Този път тестото ми беше по рецепта с голям обем.



Трябва да имате в предвид, че ако искате едно тестено изделие да втасва в контейнера, обема му преди втасвате трябва да е от 1/3 до 1/2 от обема на контейнера. Затова след като видях, че обема ми е голям прехвърлих тестото в друга тава и го превърли за втасване:



8. При втасване аз следя тестото да удво и обема си. Това ми е критерия за добро втасване. Ето го и тестото след втасване:



9. В ляво в дъното на горната снамка вече виждате приготвена и другата тава, в която ще пека козунака. Забелязвате вероятно, че съм я покрил с хартия за печене. Оформям си козуната и го прехвълям в тавата за печене, като лично мажа козунака с яйце и го ръся с захар още преди второто втасване.



10. Козунака отново отива във фурната за второто втасване. Пак докато удвои обема си, след което се пече в зависимост от възможностите и "поведението" на фурната.

 

Ами така правя аз козунаците. Приятен апетит.

3 коментара:

  1. И аз съм попадала на много рецепти, но повечето са ми изглеждали трудни за изпълнение. С хлебопекарна целта - козунак, ми изглежда по-достижима :))

    А витамин Ц-то защо се слага?

    ОтговорИзтриване
  2. Признавам, че витамин С е моя добавка в рецептите за козунаци и някои погачи. Този витамин подпомага глутена и заздравява нишката на тестото. Така високата конструкция на тестото се запазва по здрава и издръжлива. Някъде пък съм чел, че този витамин се явява подобрител на тестото, ама какъв точно не помня.

    ОтговорИзтриване
  3. Много интересно, благодаря!

    ОтговорИзтриване